מבט לשבת."ויקרא" חומש ויקרא א'-ה'

בס"ד
מבט לשבת."ויקרא" חומש ויקרא א'-ה'
מעובד עפ"י שיחות הרבי מליובאוויטש

"מודעות עצמית ואימון אישי " עפ"י התורה.
השבת אנו מתחילים לקרוא בחומש השלישי "ויקרא", אשר רובו עוסק בעבודת הכוהנים.
המִלָה הראשונה בחומש זה – "ויקרא" נכתבה באלף קטנה וזעירא. ברור שאין זו טעות דפוס. לכל תג ולכל אות יש משמעות מיוחדת וכוונה מיוחדת – הכל מדוייק ומושלם בתורה !

כל פרסומאי מתחיל יודע שכדי להדגיש עניין מסויים, יש להגדיל את אותו עניין ולהבליטו. אז למה התורה בוחרת דווקא למזער את האות "אלף" ?
לדוגמא,בספר "דברי הימים", כתובה המלה אדם באות א' גדולה, לרמז לנו על גדולתו של האדם
הראשון, נזר הבריאה, שניחן בחוכמה גדולה מאד, עד שהשכיל להעניק שמות לכל הברואים בהתאם לתכונתם. אבל,אליה וקוץ בה. מעלת החוכמה הזו, גרמה לו להרגיש חשיבות עצמית יתרה – ודווקא זה גרם אחר כך להיכשלו בחטא עץ הדעת.

לעומת זאת, משה רבנו, שגם הוא היה מודע למעלותיו ולמעמדו המיוחד,שדיבר פנים אל פנים עם הבורא אבל ברוב ענוותנותו, לא רק שלא התגאה בכך, אלא אפילו ניסה לדחות בשתי ידיו את תפקיד המנהיגות שניתן לו, "והקטין עצמו" תוך הכרה שאילו כל אדם אחר היה מקבל את היכולות והמעלות שהוא קיבל מהבורא – אזי היה הלה מפיק "תוצרים" גבוהים יותר, ומנצל אותם הרבה יותר טוב ממנו..

בעולם שלנו, אכן נחוץ וראוי שהאדם יהיה מודע ליכולותיו האישיות אבל עליו להיזהר "מניפוחן" שזה פועל יוצא של האגו האישי. על כן נכתבה האות "אלף"(אגו) זעירא, רמז לענווה האמיתית של משה רבנו, שאצלו כל "האגו" התבטא בלעשות את רצון הבורא.

בכל אדם ישנו גֵן מוּלָד שמקורו גם מהאדם הראשון וגם ממשה רבנו. כך כל אחד,כקרוב אצל עצמו, מודע בדרך כלל לכישוריו – מוּדָעוּת שבאופן הנכון מביאה תועלת לפרט ולכלל.
התורה – מלשון הוראה, "בהדגישה" באופן זה את האלף הזעירא,מהווה תמרור דרך ל: פוליטיקאים, לבעלי הון, לכל מי שמחזיק בעמדות מפתח – וגם לאנשים פשוטים מן השורה, ל-כ-ו-ל-ם ! היא באה לעורר הבנה שכל היכולות שיש לאדם הן "מתנות" אישיות שנתן הבורא בִּמְכֻוָן לכל אחד ואחת.
חשוב לתת לכך ביטוי, אבל בד בבד לתת גם מקום "למתנות" שקיבלו כל "הקולגות",קרי, כל יהודי.

כך המילה הראשונה בחומש ויקרא, מֵזָמֶנֶת לנו "תרגיל" קטן ב"אימון אישי ומודעות עצמית", במפגש האנושי התדיר המזדמן לכולנו ביום-יום השוטף. המוטו של האימון הזה כתוב בגמרא: "מאן דאיהו זעיר איהו רב". והכוונה שמי שהוא קטן בעיני עצמו באמת בלי שום זיופים – הוא גדול באמת !!

זאת הגדוּלָה שנזכה שתאיר עלינו בקרוב בביאת המשיח, שירכב על פי המדרש כעני על חמור. ולא בקדילאק או במטוס עם סוייטה יקרה. עני – במשמעות ענוותן. על חמור – מֵעַל החומריות…ויאיר מחוכמתו על העולם כולו !

הדלקת נרות : 5:11 שבת שלום ומבורך
צאת שבת: 6:20 דוד טל

ובאותו עניין, סיפור קצרצר לשבת
מסופר שפעם אחת ביקר אדמו"ר הזקן, מייסד חסידות חב"ד, בביתו של אחד הרבנים אשר ביקשו לתאר בפניו את דמותו של הרב הקדוש רבי אלימלך מליזענסק ,והוסיף ששמע שהספר היקר שחיבר הרב אלימלך, מונח אצל אדמו"ר הזקן
תחת הספסל…! נענה אדמו"ר הזקן לבקשה ותאר בקיצור ולעניין את דמותו של הרב הקדוש, רבי אלימלך, בזו הלשון: גם אם היית מניח את המחבר עצמו תחת הספסל – היה שותק ולא היה אומר לך דבר…

סגור לתגובות.