מבט לשבת: חנוכה – פרשת מקֵץ

בס"ד
מבט לשבת: חנוכה – פרשת מקֵץ
עפ"י שיחות הרבי מליובאוויטש

לפתוח את "השאלטר".
בכל בית יהודי בישראל ובעולם כולו מרצד אור נרות החנוכה, בחלונות ובפתחי הבתים, ונשמעת השירה : "הנרות הללו אנו מדליקין על התשועות, ועל הנסים, ועל הנפלאות שעשית לאבותינו בימים ההם בזמן הזה". חנוכיות גדולות מאירות גם במקומות ציבוריים: בערים הגדולות, בכפרים, בקיבוצים ובמושבים. כולנו מתחברים אל האור !

כולם מכירים את סיפור חנוכה על כד השמן הקטן שנמצא בדרך נס, ובו מעט שמן טהור בכמות המספיקה להדליק את מנורת המקדש ליום אחד בלבד, ובנֵס גדול דלקה המנורה שמונָה ימים !
שמונֶה – משׂרֶש ש.מ.ן שֶמֶן מסמל את רזי התורה, חוכמתה, ועומקיה הגדולים.
מול הנרות הדולקים כדאי גם להקשיב מה הם מספרים. זה הסיפור שלנו, של העם היהודי לדורותיו. לאורך כל ההסטוריה היהודית ידענו אוייבים משני סוגים: אלה שביקשו להשמידנו בגלוי באופן פיזי, לאבד,להרוג ולהשמיד, ואלה שביקשו להרוג את היהודי הרוחני המושרש בנו ו"לספחו" בכל דרך לשורותיהם. הם עשו "תרגילים" ותחבולות והסכימו "לאפשר" לנו כביכול לחיות, אבל בתנאי שלא נחזיק בתוכנו קורטוב של קדושה. רוצים נרות שבת ? יופי ! אבל לא בשעה מסויימת! עדיף בלילה, ולאו דווקא לקראת שבת או חג. רוצים לצום? מצויין !זה טוב ואפילו בריא לגוף – אבל לא כקולקטיב לאומי ולא דווקא ביום כיפור.. רוצים לקרוא בתורה ? זה ספר מעניין,עלילתי ומותח – אבל עדיף לשדרג אותו ולהוציא לאור מהדורה חדשה ללא מצוות וחוקים ובלי בורא עולמים. הם רצו "להשכיח תורתך" לטרפד ולנתֵק את הקשר הנצחי שלנו עם הבורא.
הם היו "הכח המפתה": פילוסופים חכמים ויפים,שוחרי אומנות המקושטים גם בקעקועים על הגוף, וספורטאים הסוגדים בעיקר לגופם. מאז ימי יוון העתיקים, האיצטדיונים ברחבי תבל, גדושים באוהדים חמים וחמומים. בכל מהדורת חדשות "הפוזה" הספורטיבית שלהם, תופסת מקום בראש הכותרות. דיווחים וניתוחים, פרשנויות וסברות על אותה אלפית הנקודה ששברה את השיא העולמי דאשתקד, או על הגול האחד שהכריע את הכף.. והעולם מריע בשיכרון חושים ל"שגעון" הזה שתפס תאוצה משכרת ומשקרת שמלַבָּה,לא פעם, אלימות של קהל הסוגדים. מלחמה עתיקת יומין של הגוף על הרוח.

חג חנוכה מסמל את הנצחון הרוחני על היוונים וגם מול אחינו המתיוונים שנפלו בפח בשם הקידמה והמודרניזציה המזוייפת. נצחון רוחני לא רק בימים ההם – אלא גם בזמן הזה.
חנוכה – משרש ח.נ.ך. חינוך . לא רק את הילדים בבית-הספר, אלא חינוך אישי בכל גיל, לאורך כל החיים. "כל עוד הנר דולק אפשר עוד לתקן" ! לחנוך,גם במובן של לחדֵש.כמו ב"חנוכת-בית".לשפר ולהיטיב גם ברוחניות תוך השלטת הרוח על הגוף. כל אחד ביכולותיו האישייות יכול להדליק את הנר הפנימי הקיים בו באופן של "מוסיף והולך", כמו בחנוכה. ביום הראשון מדליקים נר אחד, ביום השני שני נרות, בשלישי – עוד נר, וכן הלאה.. עד הנר השמיני, המסמל את היכולת הפורצת את מגבלות הטבע. פָּך שמן קטנטן יכול היה להדליק מנורה גדולה במשך שמונה ימים – כך בכל אחד מאתנו טמונה היכולת להוסיף בכל יום עוד מעשה טוב! אתגר יומיומי המצדיק את היום החדש שקיבלנו,
- בבחינת "מוסיף והולך" ! אנרגיה של אור ללא הגבלה, ובלי מונֵה "שדופק" לנו חשבון מחברת חשמל. השאלטֶר הזה עומד לרשותנו חופשי-חופשי על חשבון הבורא, המאפשר לנו לפתוח אותו תמיד ולהאיר כל פינה, בכל מצב, בכל זמן, ובכל תחום !
הדלקת הנרות נעשית גם על פתח הבית "מבחוץ". מכאן גם ההוראה שאין להסתפק בתידלוק עצמי בלבד, אלא ראוי להאיר גם את אלה הנמצאים מסיבה כלשהי "בחוץ", רחוקים כלשהו, ולקרבם אלינו בחמימות מאירת-פנים.
.
כך,"אתהפכא חשוכא לנהורא". החושך, סמל הרע – הופך לאור גדול. קֵץ הגלות, ובוא הגואֵל !
ונזכה למנורת הזהב, שנרותיה יאירו בבית המקדש השלישי, הנצחי, במהרה בימינו, אמן !

הדלקת נרות: 3:30 נרות חנוכה
4:05 נרות שבת שבת שלום ומבורך
צאת שבת והדלקת נרות חנוכה:5:18 וחג חנוכה שמח
דוד טל
.

סגור לתגובות.