מבט לשבת פרשת וארא חומש שמות

בס"ד
מבט לשבת פרשת וארא חומש שמות – מעובד עפ"י שיחות הרבי מליובאוויטש
כולנו כאחד
רבים בשכונה שלנו הכירו את נתן הסנדלר,רכון על האימום, מסמרים קטנים בפיו, והנעליים הבלויות ראה זה פלא, מתחדשות תחת ידיו. תוך שישבנו על הספסל הקטן, וחיכינו לנעליים המתוקנות, נהג "לבחון" אותנו אם אנחנו זוכרים את מה שסבתו לימדה אותו. "כשרוצים ללכת בדרך הישרה" כך אמרה לו, "נועלים קודם את הנעל הימנית, ואחריה את השמאלית. חולצים – בסדר הפוך, מתחילים בשמאלית ואחריה הימנית". שימחנו אותו כאשר דיקלמנו את הדברים מילה במילה.
לנתן, יש מספר על היד,כתוב בצבע כחול שאינו נמחק. כל משפחתו ,הוריו ותשעת אחיו ואחיותיו נספו בשואה. גם אשתו מלכהל'ה ואחיה נותרו לבד. אוד מוצל מאש. נתן ואשתו הקימו את ביתם הקטן בשיכון הסמוך לשכונתנו. ילד יחיד יש להם, משהל'ה, הלומד בבי"ס דתי "מעלות התורה". כשנתן מדבר עליו, עיניו בורקות ופיו משבח את הבורא: "ברוך השם" "אם ירצה השם" ,"תודה לבורא עולם".
שנים רבות אח"כ, הצטרפתי למיכאל, ידידי, למבצע הנחת תפילין בבית הרפואה בעפולה. נגשנו למיטתו של קשיש, נחום שמו. הוא דחה אותנו בקול חלוש – אבל בתוקף. "אני לא רוצה"! מיכאל ניסה מעט לשדלו בדברי-נועם, אמר לו שפיו אומר אומנם "לא רוצה", אבל הנשמה חושבת אחרת.. זה לא עזר. נחום מֵאֵן. כיבדנו את רצונו וברכנו אותו בבריאות שלימה. עמדנו לצאת מחדרו. לפתע, קרא לנו תוך שהוא מפשיל את שרוולו. על זרועו היה מספר כחול .. בשקט ובהתרגשות גדולה הניח מיכאל את התפילין על ידו הצנומה של נחום. "ברוך אתה ה' א-ל-ה-ינו מלך העולם, אשר קידשנו במצוותיו, וציוונו להניח תפילין", קרא נחום מהדף שהניח מיכאל לפניו. אחר כך דיבר אתנו בקול רועד, וסיפר שאחרי השואה כשהגיע בעליית הנוער ארצה הוא לקח את התפילין,שאמו שמה לו בתיק לפני שנפרדו, עלה על סולם, והניח את התיק עם התפילין בבויידם.. "הבורא הסתתר שם גבוה, ולא התערב, אז רציתי להחזיר לו מידה כנגד מידה, אבל אַתֶּם הורדתם מהבויידם את התפילין שלי, ויחד אִתָם גם את הנשמה שלי… מחינו שלושתנו, יותר מדמעה אחת…
בשבוע שלאחריו המיטה בחדרו היתה ריקה. האחות התורנית אמרה שנפטר.
גם משה רבנו פנה בקובלנה, "למה הרעותָה לעם הזה"? והבורא השיבו : "אני י-ה-ו-ה. וָאֵרָא אֶל אַבְרָהָם אֶל יִצְחָק וְאֶל יַעֲקב בְּאֵ-ל שַ-דָּי וּשְׁמִי יְ-ה-וָ-ה לא נוֹדַעְתִּי לָהֶם". תמוה, מדוע במקום להשיב ישירות, בוחר הבורא ליידע את משה, שלאבות הוא התגלה בכח הטמון בשם ש-די, בעוד שבשמו הנעלה יותר, שם ה-ו-י-ה הוא לא נודע להם? אלא רק למשה, ולבני ישראל. מסתתר כאן מֶסֶר מאת ה'. עִם האבות, ראשי האומה ובחיריה, ה' בחר לפעול בכוח שמו המסמל הנהגה טבעית, ובתוך כך הבטיח להם גם הבטחות שלא כולן התממשו בחייהם – ובכל זאת לא היה בפיהם כל עירעור. אומר הרבי, שגילוי הכוח הנובע מהשם המפורש הגבוה ביותר ה-ו-י-ה, יכול לבוא רק ע"י התקשרות לבורא מתוך קשיים והתמסרות נעלית. בני ישראל חוו במצרים את קושי הגלות הנוראה, ובכל זאת דבקו בשמותיהם ובלבושם, ולא נטמעו בגויים. ההתגברות על המפריע – חיברה וזיכתה אותם לאותו כוח נעלה.
ומאז, בכל הגלויות, למרות הפוגרומים, עלילות הדם, הרדיפות והשמד – עם ישראל לא עזב את מורשתו. כל אדם הוא בעל בחירה. כאשר אדם נברא יהודי, לעולם לא יוכל לשנות את מהותו האמיתית, בכל מצב ובכל תנאי שיהיה. בגלל החושך וההסתר יכול להיות ערעור, ויכולות לעלות שאלות, אבל האמונה נשארה ותמשיך להישאר בתוקף. זה מה שמשה ביקש, זה מה שנחום ונתן הנציחו, את הקשר הנצחי גם בשעת המבחן הקשה – ועמדו בו !
וארא, מלשון עבר וגם מלשון הווה. ההתגלות שהיתה לאבות, ולבני ישראל במצרים שרירה וקיימת גם היום, בבריסל, במומביי, ובפריז, בכל נשמות ישראל, בכל מקום לאורך כל הדורות. כשיבוא יום הגאולה, יתגלה הבורא בשם האחד הנעלה מכולם – לעולם! ותתגשם הנבואה "ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד" – עם מלך המשיח – לעד ! אמן, כן יהי רצון !
הדלקת נרות: 4:27 צאת שבת: 5:38 שבת שלום ומבורך
דוד טל

סגור לתגובות.