מבט לשבת פרשת תצווה

בס"ד
מבט לשבת פרשת תצווה – שבת זכור חומש שמות
מעובד עפ"י שיחות הרבי מליובאוויטש

מלך התחפושות
הוא לא משתתף בקרנבל הססגוני והשמח, הצועד ברחובות העיר. הוא לא מתפעל מהשוטר שמחייך לשודד, ומהגמד שנותן לאריה ללקק מהגלידה שבידו, גם לא ממלכת אסתר, וממלכת האמבטיה שמפריחה אלפי בועות סבון. אפילו הכבאים, החיילים, האסטרונאוטים, השופטים והרבנים שצוחקים יחד עם שחקני הכדורסל והכדורגל המפורסמים, גם מהם הוא לא מתפעל.
הוא מ ל ך התחפושות! השמחה הזאת אינה לרוחו. הוא לא מסוגל לסבול אותה. הוא מחפש לפעול בכל דרך לתקוע גול – ולנצח. אבל אנחנו לא ניתן לו את התענוג הזה !!

השבת שלפני פורים, נקראת שבת זכור.
אנו מצווים לקיים את המצווה: "זכור את אשר עשה לך עמלק", ומצד שני, "תמחה את זכר עמלק ".
מצווה מהתורה לשָרֵש ולעקור אותו מחיינו, ולהיזכר בכך ביתר תוקף לפני פורים, כדי שהשמחה תהיה גדולה באמת.
מי העמלק הזה ? בתולדות עמנו, זה אותו העם שיצא להילחם נגדנו בצאתנו ממצרים, בדרך אל הארץ המובטחת. לא היתה לו שום סיבה טריטוריאלית (עדיין לא הגענו לארץ), כלכלית, או מדינית. המניע היחיד שבער בו היה "שנאת ישראל". הוא המקור לשנאת ישראל בעולם מאז ועד היום.
את מי הוא תקף אז, במדבר? את הנחשלים בדרך, ככתוב, "ויזנב בהם". נגדם מובטח לו נצחון. אֶלֶה שאין באמתחתם "צידה טובה" לדרך, בהם הוא מזנב, אותם קל לו להפיל …

כל מאורע בתורה יש בו משמעות אקטואלית ונצחית.
על פי פנימיות התורה והחסידות, עמלק אינו רק אותו העם שהתגרה בישראל, לפני יותר משלושת אלפים שנה, וגם לא אותם העמלקים האנטישמים, הידועים לשימצה ולדראון לאורך ההיסטוריה, אשר ביקשו לעשות כליה ביהודים – משום יהדותם בלבד.
זה עמלק שמִתנגד טוטאלי לקדושה. מעט ממנו, מצא מחבוא בתוך כל אחד מאתנו. "קליפת עמלק" היכולה להתחפש באלף תחפושות, כל יום וכל רגע, לא רק בפורים. עיקר מגמתה להרחיק אותנו ממצוות. העמלק הפנימי הזה מכיר בעובדה שכאשר אנחנו מחוברים למעלה – אין לו שום סיכוי להוריד אותנו למטה. לכן הוא "מתָחמֵן" כל הזמן איך להוריד..
.
חז"ל אומרים שעמלק הזה מכיר בגדולת הבורא, ויודע את האמת, ודווקא משום כך הוא מעז פנים, ומעמיד פנים, בכל הטריקים האפשריים, כדי לקרר אותנו מכל דבר מצווה ולנתק אותנו מהבורא.
קשישה עולה לאוטובוס – הוא מיד לוחש באוזן שלנו, באיצטלא של דורש טובתנו : "תמשיך לשבת, אל תדאג, יהיה כבר מי שיקום לה", "כדאי שתשמור על עצמך, הרי לא ישנת בלילה".
חבר מאושפז, לא עלינו, ועולָה בנו מחשבה טובה שצריך לקיים "מצוות ביקור חולים". העמלק הזה מתחפש כהרף עין, לידיד נפשנו, ויוצא במסע שיכנועים ידידותיים עד כמה מסוכן לבקר במרכזים רפואיים בגלל החיידקים האלימים. "שב בבית", הוא מייעץ באיכפתיות, "לחבר הזה משפחה גדולה שדואגת לבקרו". שלא לדבר, כשמוזמנים לשיעור תורה, או להשלים מניין בבית הכנסת, במצב הזה הוא מתחפש לדיקן האוניברסיטה: "עזוב ת'שטויות האלה, שלא תתפתה ללכת, הם יעשו ה- כ- ל כדי להחזיר אותך בתשובה – שב בבית, המשפחה היא העיקר !

זאת הטקטיקה של העמלק הפנימי הזה. חשוב לזהותו ולגלות אותו מתחת למסכה, ומומלץ לא להכנס אתו לשום דיאלוג – הוא אינו פרטנר לשיחה. צריך רק למחות אותו ולסלקו כל פעם כשהוא מופיע בתחפושותיו – "ביקוריו הידידותיים", במגמה אחת לערער את אמונתנו ובטחוננו בבורא,
"עמלק" בגימטריה "ספק", ולקרר את ההתפעלות המתעוררת בנו מענייני קדושה.
נתעקש מולו בקדושה גלויה – וידנו תהיה על העליונה ! זאת הדרך לקירוב הגאולה !

מצווה לשמוע השבת, בערך ב-9:45 בקריאת התורה על מחיית עמלק, לתגבר את כוחנו – ולנצח.

הדלקת נרות: 5:05 צאת שבת: 6:13 שבת שלום ומבורך ופורים שמח
דוד טל

*הציבור מוזמן לבית הכנסת לשמוע קריאת המגילה ביום רביעי ב-6:15 בערב,מיד אחרי תפילת ערבית.

סגור לתגובות.