הקליינע – אנשים קטנים ומוזיקה גדולה

אנשים קטנים ומוזיקה גדולה
ראיון עם אורי אפלבויים
21 הקליינע   אנשים קטנים ומוזיקה גדולה

בארבע השנים האחרונות מסתובבת חבורת צעירים מהעמק רבתי, ומנגנת מוזיקה הלקוחה מהשטייטל באירופה של לפני מאתיים שנה.
קוראים להם הקליינע מענטשעלעך, או בעברית: אנשים קטנים. הכל החל כשאורי אפלבויים (קלרינט) חיפש להקת כליזמר לחתונתו והבין שאין בנמצא. חברו מהצבא אילן מאיר (כינור) פגש באותו זמן בעמית וייסברגר, כנר שלימד אותו כינור וניגונים יהודיים ויחד הם החלו לנגן מנגינות יהודיות מוכרות יותר ומוכרות פחות.

*אז מי הם הקליינע?

אנחנו היום שישה נגנים: יואב פורת באקורדיון, הדר ברט בכינור, אילן נוי מאיר בעוד כינור, יאיר ביילין בסוזאפון, איתי צור בתופים, ואני בקלרינט. חשוב לציין כי לכולנו עיסוקים אחרים ביומיום, יש פה תקליטן, מדריך בפנימיה, מהנדסת חומרים, אני נגר אנחנו לא נגנים מקצועיים במובן של פרנסה שמבוססת על המוזיקה. בעצם רק הדר קיבלה חינוך מוזיקלי רציני על הכלי שלה.כל השאר ניגנו על כלים אחרים בילדותם אבל איכשהו התחברו כל אחד לכלי המוזר שהוא מנגן בו היום.

*ואיפה יוצא לכם לנגן?

אנחנו קודם כל נורא נהנים מהנגינה ביחד. מהמפגש שלנו ומההתנסות במוזיקה שונה ומיוחדת שיש בה חיבור לשורשים. אנחנו שונים מלהקה טיפוסית כי אנחנו לא תופסים את המוזיקה שלנו כביטוי אומנותי אישי, אלא כבידור במובן הטוב של המילה. אנחנו פרפורמרים וזה בא לידי ביטוי במראה שאנחנו משדרים (יש לנו קוד לבוש) ובמטרות שלנו שהן לרגש ולחבר אנשים למוזיקה הזו ולעצמם. אנחנו גם ממעטים להופיע על במות, אלא יותר ברחוב, ובעיקר בחתונות ושמחות.

מבחינתי הבחירות שלנו הן כמעט פוליטיות. אנחנו בוחרים להשיב משהו לתרבות השמחה היהודית- אירופאית שהסבים וההורים שלנו החליטו לנטוש. אנחנו מנסים לנער את האבק מעל לניגונים האלו ומהאווירה שהייתה כל כך מרכזית במהות היהודית בעיירה באירופה. בנוסף הבחירה של לנגן ללא הגברה, בכלים אקוסטיים, מביאה משהו אחר לאירועים. כדי להנות מהמוזיקה אתה חייב להתקרב, זה יוצר אנרגיה אחרת. זה יוצר חיבור. יש אנשים שמתאכזבים מזה וטוענים שלא שומעים כלום אבל מי שמתקרב ונכנס לעניין זוכה בחוויה אחרת מאשר צפייה בלהקה מוגברת על במה.
4 הקליינע   אנשים קטנים ומוזיקה גדולה
*טוב, אבל זה לא משהו שרק אתם עושים. הכליזמר שיק והמוזיקה הצוענית עשו קאמבק רציני בשנים האחרונות.

זה נכון. בעולם זו תחיה של עשרות שנים. בארץ קצת פחות. ההבדל הוא שאנחנו לא מיצרים פיוז'ן של כליזמר עם הביט של היום. אנחנו מתחברים לכיוון השורשי של המוזיקה ומנסים לשמור על האותנטיות. מצד שני אנחנו להקה צעירה ואטרקטיבית, ורוב מי שעדין מנגן מוזיקת כליזמר מסורתית הם הרכבים מבוגרים של נגנים מקצועיים המכוונים לבמות ופסטיבלים ולא לשמחה וריקודים ברחוב.

הקטעים שלנו הם כולם ניגונים יהודיים ממאות השנים האחרונות. הרחוב היהודי באירופה ובישראל היה מלא בניגונים מדהימים. אנשים חושבים שכליזמר היא מוזיקת קודש ותפילה אבל האמת היא כמעט הפוכה. חלק מהניגונים מבוסס על פיוטים וניגוני קודש אבל לעתים קרובות מדובר בניגוני שיכורים, ניגוני שמחה ואהבה, ניגוני געגוע ונוודות, ריקודים וניגונים שהיו לווי לשחקן הנודד ה"בדחן" המסורתי.
בפועל אנחנו מנסים לאסוף ניגונים מאנשים שבדרך ובעיקר מהקלטות ישנות של כליזמרים בארה"ב, אירופה וישראל.
בארצות הברית בעצם לא ממש נקטעה השרשרת ויהודים המשיכו לנגן מוזיקת כליזמר לאורך השנים. נפתולי ברנדוויין היה קלרניטן אגדי שהיה מהראשונים שהקליטו את המוזיקה בצורה מסחרית והעבירו אותה הלאה לאנשים כמו דייב טאראס ומאוחר יותר גיורא פיידמן, אנדי סטטמן ואחרים שמופיעים עד היום. מבחינת הפיל והשואו אנחנו מושפעים מאוד מלהקות אירופאיות עכשוויות יותר. "שפיל א נוך איין מאל" (נגנו עוד פעם…) הוא פרוייקט של כליזמר צרפתי שהתגלגל לידינו ועיצב הרבה מהתזמור שלנו. "המגילות המעופפות" הם הרכב שוודי שאנחנו לומדים ממנו המון ויש עוד המון להקות כליזמר אירופאיות צעירות שמככבות אצלנו בפלייליסט של היו טיוב. בארץ, יש כמובן את אוי דיויז'ן שהיא להקת הכליזמר המובילה בישראל והמוזיקה שלהם משפיעה עלינו מאוד אם כי אצלנו אין כמעט שירה. יש בארץ עוד הרכבים שנוגעים גם בניגוני כליזמר כמו הפרה הצוחקת, מארש דונדורמה, בלקן במחסן, סומסום ואחרים אבל בדרך כלל הדגש בהם הוא מוזיקה צוענית ויש נגיעות בכליזמר.
3 הקליינע   אנשים קטנים ומוזיקה גדולה
אז איך נראית חתונה שאתם מנגנים בה?

קודם כל, היא נראית מאוד שמחה. יש לנו לוק מעט צועני. אנחנו בפרוש מוסיפים המון צבע לכל חתונה. מזמינים אותנו לחתונות מיין סטרים באולמות ארועים, לחתונות של חמישים איש בבית הכנסת העתיק בימין משה, ועד לחתונות שטח במדבר בלי חשמל. מה שמחבר את כל האירועים האלו הוא המוזיקה שאנחנו מביאים. אנחנו מנגנים תמיד ללא הגברה וכל הכלים הם עלינו כך שאנחנו יכולים לזוז ממקום למקום וגם לברוח מהר אם הפריץ מגיע (כיאה לכליזמרים טובים). החתונות מתחילות בקבלת פנים שבה אנחנו מכניסים את האורחים לאווירה, משם אנחנו ממשיכים לחלק המרכזי של האירוע: ליווי מוזיקלי לחופה.

זה החלק שאני הכי אוהב. הרבה זוגות מחליטים שאם כבר יש להקה, כדאי שתהיה תהלוכה. באחת החתונות הכי יפות , חיכינו לאורחים על רציף הנמל ביפו, הם ירדו מהאוניה שענתה לשם "סבבה 5" ואז הלכו בעקבותינו בסמטאות של יפו. באמצע התהלוכה היה צריך לעבור כביש מרומזר. נוצר מצב שחלקנו עברנו את הכביש עם הזוג וחלקנו נשארו תקועים בעבר השני של הכביש. המשכנו לנגן והקהל המשיך לרקוד בהתלהבות כשבינינו עוברות עשרות מכוניות עם נהגים משתאים. זוֹ לא הפעם הראשונה שהרגשנו כאילו מצלמים אותנו לסרט של קוסטריצה. הייתה עוד פעם שהזמינו אותנו לנגן במלון המלך דוד בירושלים. רק כשהגיעו האורחים הבנו שאנחנו במרכזו של כנס בינלאומי של סוחרי נשק. מצאנו את עצמנו מנגנים הבה נגילה כששבח וייס בכבודו ובעצמו מלווה אותנו בשירה, וחבורת קציני צבא גרוזינים במדים רוקדים סביבנו.
6 הקליינע   אנשים קטנים ומוזיקה גדולה
*ומה קורה אחר כך? מה עם החופה?

החופה היא לב ליבו של האירוע. זה מדהים כי בעצם עד היום חוץ מליל הסדר וברית המילה, החופה היא הטקס היחידי שהשתמר בצורה כל כך משמעותית לאורך כל כך הרבה דורות. וגם היום כשאנשים בוחרים לעשות חופות "אלטרנטיביות" הם בדרך כלל בוחרים לשמר את הסגנון והמבנה של חופה יהודית מסורתית. המוזיקה שמלווה את הכניסה לחופה, את הברכות ואת היציאה מהחופה מרימה את רמת ההתרגשות של הזוג, המשפחה והקהל. אנשים מתחברים דרך המוזיקה לטקס, לשמחה שבו, להיסטוריה, ולמשמעות העמוקה שלו. ללהקה שמנגנת LIVE יש גם את האפשרות להיות ספונטניים, להגיב למה שקורה ברגע, להדגיש משהו מצחיק שנאמר, ובכלל להיות מחוברים מאוד להתרחשות.
5 הקליינע   אנשים קטנים ומוזיקה גדולה
*אז מה, אתם במקום הדי. ג'י?

לא ממש. יש חתונות שהוזמנו ולא היה תקליטן. אבל אלו חתונות קטנות ויוצאות דופן. אנחנו לרוב מלווים את הזוג לחופה, מנגנים בחופה, ואם נוצרת אוירה מתאימה, מנגנים בתחילת סשן הריקודים. כשהאורחים מגיבים לזה יש ריקודי מעגלים מטורפים, אבל זה מאוד תלוי באווירה. לרוב הדי. ג'י ממשיך משם והאורחים המבסוטים כבר על רחבת הריקודים.

אז איפה אפשר לשמוע ולראות אתכם ולא בחתונות?

בתור התחלה יש לנו Myspace, ואפשר לחבב אותנו בפייסבוק. אנחנו משתדלים להופיע במדרחוב בזכרון יעקוב לפחות פעם בחודש בימי שישי (עדכונים מתי יפורסמו בפייסבוק), וכמובן בשמחות

kleine large format 5 הקליינע   אנשים קטנים ומוזיקה גדולה
פרטים והזמנות
רותי אופנהיים
054-6402808
rutopp@gmail.com

סגור לתגובות.