מבט לשבת "וישלח" חומש בראשית ל"ב-ל"ו

ב"ה

מבט לשבת "וישלח" חומש בראשית ל"ב-ל"ו
מעובד עפ"י שיחות הרבי מליובאויטש

יעקב לא היה זוכה בפריימריז…

כל עניין שבעולם נמצא בתורה, ולכן ניתן למצוא בתורה הדרכה בנוגע לכל עניין ועניין בחיינו.
כך זה גם בפרשת השבוע, פרשת "וישלח". בפרשה מסופר על פגישת יעקב אבינו עם אחיו עשיו לאחר למעלה מעשרים שנה שלא התראו. יעקב מטריח מלאכים (ולא שליחים בשר ודם) ושולח אותם לפניו לעשיו. כוונתו של יעקב היתה לחוס על חייהם של השליחים בשר ודם, שעשיו עלול היה להרגם משום שהיו שגרירי יעקב, ויעקב מסרב להכשיל או לסכן מישהו אחר כדי להשיג את מטרותיו.

אילו ניסה יעקב לרוץ לבחירות בימינו, כמעט לבטח לא היה עובר את אחוז החסימה.
יעקב אינו פוליטיקאי: הוא מייצג דמות של איש אמת בכל מאודו, ואינו מנסה למצוא חן או לטשטש את זהותו. הוא עומד על עצמאות דעותיו ואינו מנסה להדמות לג'ק או לז'אק. הדבר הראשון שיעקב אומר במשפט הפתיחה שלו, בפגישה הדרמטית והגורלית הוא: "עם לבן גרתי". אין זו פתיחה מסעירה או מליצית, משכנעת, מתרפסת או גורפת קולות. יעקב אבינו אינו מתהדר בנוצות לא לו, אלא מקשיב לצו הפנימי, לאותה נקודה יהודית שאיתה חי בתנאים הקשים ביותר.

גרתי בשינוי אותיות תרי"ג (= גימטריא של מספר המצוות בתורה) – יעקב בעצם אומר לעשיו (על פי רש"י): עם לבן גרתי, ותרי"ג מצוות שמרתי. בלי גינונים, בלי דמגוגיה, ללא הסוואה, הוא לא אוחז את החבל בשני קצותיו ומבקש להנות משני העולמות. הוא כאילו מכריז בריש גלי: "דע מי עומד מולך: אני אותו יעקב מבית אבא. יהודי מאמין, ששמר על זהותו גם בתנאים הקשים ביותר, אצל לבן הרמאי".

שלוש המילים הקצרות הללו, מקפלות בתוכן סיפור חיים של יהודים רבים לאורך ההיסטוריה – בזמנים שיהודים הושפלו ונרדפו בשל יהדותם, ובכל זאת החזיקו בתוקף ובגאון את הלפיד היהודי. אותו הלפיד שנשא יעקב אבינו, ששמו נקרא גם ישראל כסמל לתעצומות הנפש היהודית.

הדלקת נרות: 16:03 שבת שלום ומבורך !
צאת השבת: 17:14 ד.טל

סגור לתגובות.