פרשת "תזריע – מצורע". חומש "ויקרא"

בס"ד
מבט לשבת: פרשת "תזריע – מצורע". חומש "ויקרא"
מעובד עפ"י שיחות הרבי מלויבאוויטש

מחלה לא שיגרתית – ורפואה רוחנית.
השבת אנו קוראים שתי פרשות רצופות "תזריע" ו- "מצורע".
שם הפרשה "תזריע" מעורר ציפיה שתוכנה יהלום את שמה,הלקוח מהפסוק:: "אשה כי תזריע וילדה" . עניין של יצירת חיים חדשים. מתעוררת צפיה שהכתוב ימשיך בנושא זה.
להפתעתנו, העניינים הכתובים בפרשה מנוגדים לחלוטין מכותרתה.
הפרשה עוסקת בעיקרה בדיני מצורע. תסמין קשה ביותר של נגעים וכתמים בעור. על המצורע אמרו חז"ל: "מצורע חשוב כמת". ההיפך מ"זריעה" ומהשמחה על חיים חדשים.
טומאת הצרעת היא מהטומאות החמורות ביותר. דינו של הנגוע בה: "בדד ישב מחוץ למחנה" !
מה השייכות של המלה "תזריע" לפרשה שרובה ככולה עוסקת בדיני צרעת? שאלה זו מתעוררת גם לגבי הפרשה הבאה: פרשת "מצורע" שלא מדובר בה אודות נגע הצרעת עצמה – אלא להיפך – ניתן תדריך לגבי הריפוי והטהרה ממנה. אם כן, מדוע שם הפרשה מתמקד בנגע – בשלילי ?

בפנימיות התורה :
נגע הצרעת, אומנם נוגע באדם, אבל רק על עור בשרו, באופן החיצוני, ואינו חודר לתוך גופו. לא נדבקת לפנימיותו .הרבי כדעת הרמב"ם אומר שהצרעת הכתובה בתורה, היא "מחלה-ניסית", שבאופן פלאי- הופיעה רק אצל בני-ישראל, ותכליתה לשמש תמרור אזהרה רוחני לנושא אותה.
(היא אינה הצרעת הנגיפית המדבקת כמו זו שהייתה במגיפות בימי –הביניים).
המצורע בתורה, כשמו כן הוא: מוצא – רע ! מוצא ומוציא רע בלשונו על הזולת. מדבר רכיל וגורם בכך לפירוד ולהרחקה בין איש לרעהו, להתפוררות ולקריסה חברתית. עונשו – עפ"י העיקרון של "מידה כנגד מידה". הוא גרם לפירוד- לכן יֵשֵב בדד ובפירוד, תוך התבודדות והסגר. זמן הכרחי לפשפש במעשיו, לקבל החלטות טובות, ולתקן את הנהגתו.

במחלת הצרעת אין חשוכי-מרפא ! גם אם מצבו של הנגוע נראה קשה מנשוא: "והובא אל הכהן", הוא מובא בכח הערבות ההדדית, בכח האיכפתיות הלאומית. אין אדישות למעידתו של הזולת.

הצרעת נתנה את אותותיה בקירות הבית, בבגדים, ולבסוף בגוף האדם. "הרופא המטפל" בה לא סיים את הפקולטה לרפואה,כדי לחלק רצפטים מסדרות ה"אנטי"- ביוטיות למיניהן."הרופא המטפל" הוא הכהן והמאבחן, הבוחר לטפל בשיטות רוחניות: ב"זריקות עידוד", ב"שטיפת עצות טובות לאוזן", ב"התאמת משקפיים לראיה טובה של הזולת ", במתן "מירשם" לדרך חיים חדשה ובריאה יותר, ללא לשון הרע הקוטלת, כידוע, את הדובר, את המדובר ואת השומע..
תפקיד הכהן, לעזור לאיש הנגוע בצרעת, להפוך את הנגע – לעֹנֶג !
(הן גם הרפואה בימינו הגיעה לתובנה שבריאותו הפיזית של האדם, מושפעת מפנימיותו הרוחנית, ודרכי הטיפול אינם אוחזים רק בתרופות בית-המרקחת…)

עונש הצרעת,כמו שאר העונשים הכתובים בתורה אינם "נקמה משמיים", כי "אין רע יורד מלמעלה". הם אמצעי להביא את האדם למודעות מתקנת, הזדמנות לשפר את הנורמות, לחזור להכיר בטוב הקיים בפנימיותו, ולהתחיל לזרוע חיים חדשים. הבידוד נותן את ההזדמנות לחדול מצורת ההתנהלות הקודמת – ולשנות כיוון ! סגירת מעגל המשקפת נכונה את שם הפרשה: "תזריע" – יצירת חיים חדשים התורמים לפרט ולחברה!
נגע הצרעת (ונראה שגם זו הנגיפית) לא קיים בימינו. אות משמיים לעידן חדש ואיכותי הקרב ובא בגאולה האמיתית והשלמה !

הדלקת נרות: 6:33 שבת שלום ומבורך
צאת שבת: 7:41 ד.טל

סגור לתגובות.