מבט לשבת תולדות חומש בראשית כה'-כח'

בס"ד
מבט לשבת תולדות חומש בראשית כה'-כח'
מעובד עפ"י שיחות הרבי מליובאוויטש

כשרוצים לבנות – צריך קודם לחפור
אם ישאלו אותנו – "מה אומרת לכם חפירה בחוֹל "? רובנו מן הסתם נחייך לעצמנו בנוסטליה כשנזכר בחפירות הילדות שלנו,בתקופת ההשתעשעות בחול בשפת הים, עם האֵת והדלי האדום שקיבלנו במתנה מהסבתא. איזו שמחה היתה אז לראות את המים בתוך הבור שחפרנו !

התורה מספרת לנו על הבארות שיצחק אבינו חפר. יצחק לא השתעשע. יש להניח שהוא הזיע כהוגן והתייגע מאד כאשר חפר בארות.
עפ"י חז"ל מידתו של יצחק,כלומר: אופיו,תכונותיו וערכיו,שייכים לקו "הגבורה". זאת גבורה שאין כל קשר בֵּינה ובין היכולת "לעשות שרירים".זו תכונה שתולדתה בכוח פנימי,ביכולת ההתגברות הפנימית של יצחק, בהפעלת כוחות הלב והנפש בעקשנות עילאית.

התורה הידועה בדיוקה,ובמיעוט מילים שלה,אין בה "סתם". כל אות הכתובה בה יש לה משמעות. אם כן,למה היא מספרת לנו באריכות על חפירת שלוש בארות שיצחק חפר? סיפור המעורר בנו תמיהה. הרי ברור לנו שבימי אבותינו,לא פעלה חברת "מקורות" ולא היה "המוביל הארצי", ומים לא היו בברזים. כולנו מבינים את הצורך הקיומי ההכרחי של כריית הבארות. אז למה התורה בוחרת להקדיש מקום נכבד לנושא? מה התורה רוצה ללמדנו בכך ?

יצחק המתואר כאדם עתיר ממון ומצליחן גדול: "וילך הלוך וגדֵל, עד כי גָדַל מאד". מחליט לשוב ולחפור את הבארות שחפר אברהם אביו. בארות שהפלישתים סתמו אותן "סתם כך",בפעולת התגרות שאיש אינו יוצא נשכר ממנה: המים לא משמשים שום צד, לא את הפלישתים ולא את אברהם וביתו. והוא,יצחק, בגבורה הפנימית שיש בו, מגיע לאותן בארות,שב וחופר אותן לעיני כולם, מוציא את רגבי העפר ואת האבנים, וחופר עד שמגיע למיים חיים. ולא די לו בכך,אלא,הוא גם שב וקורא לבארות באותם השמות שקרא להן אביו: עֵשֶֹק, שִטנָה, ורחובות.
(עפ"י חז"ל,שלוש הבארות הן כנגד שלושה בתי המקדש: עשק,כנגד בית המקדש הראשון שנחרב בגלל הריב והיריבות מצד הגויים שביקשו לעשוק את ישראל. שטנה,כנגד חורבן בית שני שנחרב בגלל שנאת חינם. ורחובות כנגד בית המקדש השלישי שיעמוד לעד, כאשר ה' ירחיב לעם ישראל).

בעוד אברהם אבינו,שמידתו "חסד",הוריד לעולם שפע אלוקי מלמעלה, כמו גשם על ארץ עייפה..
יצחק אבינו, שמידתו "גבורה",חשף את הקדושה שקיימת כבר למטה, אצל הנבראים, כפי שחשף את המים הקיימים בבארות.
הנהגה של "חסד" מעניקה מתנות חינם לעולם. הנהגה של "גבורה" דורשת מהנבראים לחשוף כוחות פנימיים – להתקדש ולגלות את הקדושה בכוח עבודתם.

האֵת והדלי אינם רק זכרון ילדות. באנו לעולם עם אֵת ודלי במטרה לעבוד לאורך כל חיינו: להסיר את העפר ואת כל מה שסותם, לנקות את הפסולת ואת מה שמפריע , ולהעמיק ולהגיע למקורות המים החיים,כנאמר: "אין מים אלא תורה".
אדם שחופר אינו יוצר מציאות חדשה.כל עניין החפירה הוא הסרת הדברים המכסים והמפריעים לגילוי המים שנמצאים בקרבתנו. יצחק אבינו הנחיל לנו את היכולת להתחבר למורשת "בית אבא", והעניק לנו דרך לשמירה ולהמשכת ערכי-התורה,להסרת המכשולים המפריעים לשתות מיַם התורה לרוויה,וגם להשקות את העולם ולהשפיע קדושה סביב. זאת היתה שליחותו – וזו היא שליחותנו !

יהי רצון שנזכה לקיום דברי הנביא: "באחרית הימים נכון יהיה הר בית ה'…כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים". ישעיהו פרק ב'

הדלקת נרות: 4:18 שבת שלום ומבורך
צאת שבת : 5:26 דוד טל

בשבת זו,שמברכים בה את החודש הבא עלינו לטובה,נשמח לראותכם בבית הכנסת ב"שבת אחים גם יחד", בערך ב-10:15 בבוקר: לקידוש חגיגי,עם קוגל ירושלמי,ודג מלוח פולני,ודברי חידוד ומורשת.

סגור לתגובות.