מבט לשבת משפטים חומש שמות כא'-כג'

בס"ד
מבט לשבת משפטים חומש שמות כא'-כג'
מעובד עפ"י שיחות הרבי מליובאוויטש

חַכָּה ולא דגים
יצאנו ממצרים בניסים גדולים. קיבלנו את התורה תוך קריאת אחדות מרוממת – "נעשה ונשמע" !
לפתע "צונחים" לשיגרה. הבורא מחזיר אותנו לקרקע ומגיש לנו פרשה ובה "חבילת מִצוות".
מצווה מלשון צוותא – חיבור והתאחדות עם הבורא.
המצווה הראשונה המופיעה בפרשתנו דנה בדיני "עֶבֶד עברי": כִּי תִקְנֶה עֶבֶד עִבְרִי שֵׁש שָׁנִים יַעֲבוֹד.. קראתם נכון ?! מה עניין עֶבֶד עברי ליַמֵינוּ אנו?? מה לנו ולעבדוּת? יצאנו ממצרים – חלסנה ! תקופת העבדוּת תמה. החוק הכלל עולמי אוסר שיעבוד בני-אדם.
בורא העולם הוא נצחי ותורתו נצחית ומתאימה לכל זמן ולכל מקום. אז איך חיים היום עם תוכנם של הדברים האלה הכתובים בפרשתנו ?

אצלנו לדוגמא, באופן לגמרי אישי, זה דווקא מאד מתקשר. אנחנו,לא תאמינו, עֲבדים לעוזרת. היא באה לביתנו פעם בשבוע כדי.. ..שנסייע לה ! מה נאמר ומה נספר היא מעבידה אותנו כהוגן ! אשתי משכימה קום כדי למהר לסדר את הבית לפני בואה. "כנראה כך זה בימינו"! אשתי אומרת.
חלונות – קשה לה לעוזרת. בגיהוץ – כל קמטוט זכה לטיפול דלוקס שדרש המון זמן. זמן זה כסף. אז החלטנו לוותר – והגיהוץ עלינו ! להוריד ת'וילונות ולנקות את המדף – זה תפקידי. אני עולה על הסולם. יש לה פחד גבהים.. ספונג'ה דווקא עושה בכייף – אבל בלי להתכופף. בעלת עקרונות, לא משתחווה לרהיטים ולקירות.. לא נכביר מילים. מה שברור – כאשר היא באה – אנחנו בעבדוּת !
אז למה,ריבונו של עולם, אנחנו לא מפטרים אותה ולוקחים אחרת? ככה זה, מתרגלים..כמעט כבר שש שנים אצלנו. אולי בשביעית נצא לחופשי..

יש עבדוּת – ויש עבדוּת. העבדוּת היא בעלת "אלף פנים": ישנם עֲבדים לעבודה – WORKAHOLIC בטירוף ! יש גם עֲבדים להֶרגלים כגון: "לא הולךבבוקר בלי ספל קפה עם רבע סוכר… רק כך אני בן-אדם"! מוּכָּר? ויש גם כאלה: "אני באמת לא משתגע על הצֶבע הזה, אבל מה לעשות? – הוא אופנתי מאד"! וכו'..

על פי התורה, להיות עֶבֶד עברי זה משהו אחר. מדובר במי שנתפס בגניבה, ובית הדין מחייבו בתשלום התואם את ערך הגֶזֶל. אם אין בידו לשלם, עליו לשמש כעֶבֶד, אבל לא יותר מ- 6 שנים. בעליו,זה שמקבלו לביתו, אַמוּר לעשות לו "סידרת חינוך". הקונֶה עֶבֶד חובתו לפעול כדי לתַקֵן אותו.
האדון חייב להעניק לו רמת חיים שאינה פחותה משלו. אִם האדון מתכסה בשמיכת פוך – עליו לדאוג שגם לעֶבֶד תהיה שמיכת פוך. אִם האדון אוכל שניצל ברוטב רימונים – כנ"ל העֶבֶד. כל זאת כדי לא להשפילו. איכות חיים! בכלל זה, חייב האדון ללמדו מקצוע – לתת לו חַכָּה, לא רק דגים, ולהכשירו לחיים עצמאיים.
התורה קובעת נוסחת חקיקה הומאנית ומהווה מודל לחקיקה הרווחת בעולם. החוק קובע שאסור לגנוב! זה ברור לכולם. החברה הנורמטיבית עפ"י התורה,לוקחת חלק בתהליך התיקון של הגנב. מכניסה אותו לביתה לחונכות אישית צמודה.(במקום לבית הכלא ששם יפגש עם חבורת גנבים מנוסים, ויצא עם דיפלומה של גנב מומחה). התורה פועלת לתיקון יסודי של האדם שנכשל, ומציעה פתרונות סוציאליים טובים שיאפשרו לו לשקם את חייו, כשהחברה אחראית לתהליך השיקום."כל ישראל ערבים זה לזה"! האדם יוצא לחופשי עם ערכים טובים, בלי חובות, עם "מענק שיחרור" נכבד כבסיס לפתיחת דף חיים חדש. כך מתאפשר לו לשוב ולהשתלב בחברה בכבוד, וכולם יוצאים נִשְׂכָּרִים.

"נפלא הדבר אשר בתורת המשפטים והעונשין של תורתנו הקדושה…אין לגמרי עונש בית האסורים, ובזה רואים בעליל השקפת התורה על גודל ערך המעשה בפועל, ויוקר החיים. עונש על פי התורה אין זה עניין של נקמה, אלא של תיקון" ! הרבי מליובאוויטש, אגרות קודש, כרך ט', קצד'

הרבי אומר שהעולם מתוקן ומוכן כבר לקבל פני משיח בקרוב ממש – בגאולה האמיתית והשלימה !

הדלקת נרות : 4:34 שבת שלום ומבורך
צאת שבת : 5:45 דוד טל

סגור לתגובות.